Werknemer opgeknapt, maar oude werk bestaat niet meer

Moet een werkgever de functie van een langdurig zieke medewerker ongewijzigd aanhouden?

De rechter vindt dat de werkgever de werknemer niet hoeft toe te laten tot zijn oude werkzaamheden. De functie van de werknemer is er namelijk niet meer, omdat het werk deels is geautomatiseerd en deels is ondergebracht bij andere functies. Dit zijn functies op een hoger niveau dan de oude functie.

De rechter vindt het door de uitvoerige onderbouwing van de werkgever en de inschakeling van de OR niet aannemelijk dat deze reorganisatie – zoals de werknemer vreest - een schijnconstructie is om hem te kunnen ontslaan. De interne klachtencommissie heeft zich hier ook over gebogen en heeft geconcludeerd dat de werkgever de regels goed heeft gevolgd.

De werkgever heeft verder nog toegelicht dat de werkzaamheden die de werknemer weer wil gaan verrichten, zouden vragen om samenwerking met zijn leidinggevende. Deze samenwerking verliep in het verleden niet goed en heeft geleid tot de uitval van de werknemer. De werkgever wil voorkomend dat dit weer gebeurt.

De rechter is het hier mee eens. Uit de Rapportage Arbeidskundig onderzoek blijkt immers dat sprake is van een slechte werkrelatie tussen de werknemer en de leidinggevende waardoor de werknemer medische klachten heeft gekregen.

Conclusie rechter
De werkgever heeft goede redenen om de werknemer niet meer zijn oude werkzaamheden te laten verrichten. De vordering van de werknemer wordt daarom afgewezen.

Let op: Als een medewerker langdurig ziek is, ontwikkelt het bedrijf van de werkgever door. Automatisering leidt soms tot verschuiving van taken en functies. De werkgever hoeft die ontwikkeling niet tegen te houden omdat een langdurig zieke werknemer mogelijk kan en wil terugkeren in zijn oude functie.  

a2hs_explain
a2hs_tap
a2hs_then